
Door wereldwijde verbranding van fossiele brandstoffen wordt een gigantische hoeveelheid CO2 de atmosfeer in geblazen.
Wetenschappers zijn er inmiddels over eens dat dit een klimaatverandering teweeg brengt. En op veel plaatsen in de wereld is dit inmiddels zichtbaar.
IT-recycling heeft besloten haar bijdrage aan de CO2-uitstoot in kaart te brengen. Aan de ene kant leveren wij met onze bedrijfsactiviteiten een bijdrage aan de uitstoot van CO2. Dit wordt hoofdzakelijk door wegverkeer veroorzaakt.
Maar aan de andere kant zorgen wij er ook voor dat er juist minder CO2 wordt uitgestoten, omdat we ervoor zorgen dat computerapparatuur wordt gerecycled. Recycling heeft een lagere CO2-uitstoot tot gevolg dan de productie uit nieuwe grondstoffen.
IT-recycling stoot dus CO2 uit – voornamelijk door wegverkeer – maar zorgt aan de andere kant voor een vermindering van CO2-uitstoot.
Het doel van deze CO2 footprint is
allereerst inzicht te krijgen in onze CO2-huishouding.
We zullen elk jaar een berekening maken. We zijn hiermee begonnen in 2013, we doen dit dus nu al 10 jaar. Het jaar 2021 zijn we heel voorzichtig begonnen met BLAUWE diesel te verbruiken in enkele auto’s – namelijk de kleine diesels die we hebben, een personen wagen en een busje. Het gaat hier om 30% blauwe diesel dat wil zeggen 70% minerale diesel en 30% diesel van plantaardige oorsprong. Aan het eind van 2021 hebben we van de fabrikant een verantwoording gekregen op basis getankte liters. Onze kleine diesel motoren hebben hierdoor 27% minder co2 uitgestoten en op de gehele CO2 uitstoot was de reductie een 4%. In het jaar 2022 zijn onze vrachtwagens gaan rijden op blauwe diesel 100% – dit is van plantaardige en niet fossiele oorsprong. In deze berekening gaan we ervan uit dat rijden op plantaardige brandstof een co2 reductie geeft van 90%. Op deze pagina ziet u alleen een resumé van deze berekening. Op aanvraag sturen we de volledige berekening met toelichting.
CO2 footprint over 2022
CO2 emissies | 2022 |
---|---|
Uitstoot CO2 door wegverkeer gecorrigeerd door gebruik blauwe diesel | 22 ton |
Uitstoot door kantoor en werkplaats in Uden | 3 ton |
Totale CO2-emissies in 2022 | 25 ton |
Het grootste gedeelte komt van vrachtwagens die gebruikt worden om computerafval op te halen en metaalfracties weg te brengen naar recyclingbedrijven.
CO2-reductie door recycling van afgeschreven computers
2022 | Aantallen |
---|---|
Hoeveelheid computermateriaal ingezameld in 2022 | 645 ton |
Uitstoot van CO2 als je voor al deze afgeschreven computerapparatuur nieuwe zou produceren uit grondstoffen | 12916 ton CO2 |
Vermindering van CO2-uitstoot door recycling (25%) | 3229 ton CO2-reductie |
Totale emissies CO2 | 25 ton CO2-emissies |
Negatieve footprint over 2019 | 3204 ton |
IT-recycling zorgt dus voor een vermindering van de CO2 met 3204 ton over het jaar 2022.
Voor elke kilo CO2 die we uitstoten, zorgen we voor een vermindering in uitstoot van CO2 van 125 kilo.
Verbeteringen aan onze CO2 footprint
Zoals gezegd de grootse CO2 uitstoters zijn de trucks. In 2022 hebben de trucks (bijna) alle kilometers gereden op blauwe diesel 100%. De kleinere diesels hebben gereden op een mengsel van fossiel en plantaardig. Een enkele grote benzine wagen heeft in 2022 niet minder als 11 ton co2 uitgestoten. Uit milieu overwegingen is deze wagen eind 2022 vervangen door ons eerste volledig elektrische voertuig. Dit zal zeker gevolgen hebben voor de footprint over 2023. Verder hebben we een Diesel slurpende Volvo vervangen voor een moderne extreem zuinige Hybride. In de onderstaande tabel kan je zien dat de overstap naar plantaardige brandstof echt een enorm effect heeft op onze co2 footprint.
Historische data periode 2015-2022
Getallen in tonnen (1000 kg) CO2-getal: verhouding tussen onze uitstoot en CO2-besparing.
Jaar | CO2-uitstoot | Computerafval | Footprint | CO2-getal |
---|---|---|---|---|
2022 | 25 | 645 | -3204 | 125 |
2021 | 77 | 587 | -3012 | 37 |
2020 | 74 | 482 | -2339 | 32 |
2019 | 78 | 492 | –2301 | 30 |
2018 | 74 | 529 | –2571 | 35 |
2017 | 65 | 481 | –2430 | 36 |
2016 | 59 | 348 | –1683 | 29 |
2015 | 59 | 400 | –1940 | 32 |